Den 7. juli åbner ny vandrerute på Fyn

”Nøkken & Ellepigen” er en ny vandrerute, hvor opsatte lyd-installationer fører nutidens mennesker ind i fortidens sagn og overtro. Målgruppen er større børn, og mixet mellem en fantastisk natur og mødet med bl.a. magiske væsner som ellepiger og Nøkken, skaber en fascinerende og til tider uhyggelig naturoplevelse, der viser, hvordan fortidens mennesker havde forestillingen om mytiske væsner helt inden på livet.

Tåge og tusmørke gav næring til smukke og farlige væsner

Ruten er lavet i samarbejde mellem Naturstyrelsen Fyn og Øhavsmuseet, og består af tre forskellige spor, der hver især leder nutidsmennesket ind i landskabet og fortiden. I det enestående naturområde mellem Arreskov Sø og Svanninge Bjerge finder vi noget af det bedst bevarede landskab på Fyn, og her er ikke blot en fantastisk natur, her kan vi også komme tæt på den slags natur, der i fortiden gav næring til smukke og farlige væsener, der gemte sig i tågen og tusmørket. På ruten kan du lytte til hele 3 forskellige spor. På det første kan du høre de magiske væsner fortælle. På det andet kan du høre om naturen, og på det tredje får du en masse inspiration til sjove og tankevækkende aktiviteter, som du og familien kan vælge at lave undervejs.

Lyt med: Nøkken hilser på

Det er skuespiller Joen Højerslev, der lægger stemme til Nøkken, og du kan her få en smagsprøve på, hvordan denne uhyggelige skikkelse præsenterer sig selv i denne lydbid.

Museumsinspektør Nicolai Garhøj Larsen, Øhavsmuseet siger: ”Det er en fantastisk mulighed at kunne udfolde noget så skræmmende og dog flygtigt som folketroen i et landskab som dét, vi finder i Sollerup. Her har vi bevaret dybe kløfter, sumpede enge og dybe skove, og måske er det slet ikke så svært at forestille sig hvordan nøkker, ellepiger og andre uhyggeligheder kunne være en del af menneskenes verden for blot nogle hundrede år siden. Hvem ved, måske kan du selv få et glimt af noget, der ligner væsenerne på din tur?”

Nicolai fortsætter: ”Øhavsmuseet er museum for indre og ydre landskaber, og med ”Nøkken og Ellepigen”, rammer vi lige ned i grænsen mellem de to landskaber, nemlig der hvor det mystiske bliver magisk og hvor vores forfædre måtte ty til fantastiske fortællinger for at forklare verden omkring sig.”

Skovrider Jakob Harrekilde, Naturstyrelsen udtaler: ”Sollerup Skov og arealerne ved Arreskov Sø rummer en spændende og forskelligartet natur med skove, søer, mose og enge. Jeg tror, at vi med denne formidlingsform med brug af lytteposter, når ud til flere målgrupper, ligesom flere får øjnene op for, hvordan vi kan bruge og opleve naturen”.

De dramatiske fortællinger er skrevet af dramatiker Jannie Schjødt Kold og Nøkken og Ellepigen vækkes til live og får stemmer af skuespillerne Joen Højerslev og Pernille Valentin. Langs vandreruten vil du møde træskulpturer skabt af den sydfynske billedhugger Balder Mo Schiøtte.
Projektet er skabt med støtte fra Nordea-fonden.

Hvor

Vandreruten ligger ved Sollerup Skov og Enge, og er ca. 7 km lang. Der er flere muligheder for at ændre eller forkorte turen undervejs. Turen kan med fordel startes og afsluttes ved Sollerupvej 24, 5600 Faaborg, hvor der er gode parkeringsmuligheder.

Kom med til indvielse 7. juli

Sporet indvies torsdag den 7. juli kl. 9.30, hvor det vil være muligt at få en grundig introduktion til installationerne samt selvfølgelig at prøve kræfter med hele eller dele af sporet. Alle er velkomne. Mødested er Sollerupvej 24, 5600 Faaborg.

Museumsinspektør Nicolai Garhøj Larsen, ngl@ohavsmuseet.dk, 20752934

Forstfuldmægtig Ida Friis Mikkelsen, idvmi@nst.dk, 93588071