Den oplagte julegave:

ÅRSMAGSAINET STAVN 2019 – spækket med lokale ildsjæles historier

STAVN er spækket med lokale beretninger, som er skrevet af de mange ildsjæle på Faaborgs lokalhistoriske arkiver. Kendetegnet for årets historier er et fokus på, hvordan lokale har været med til at skabe og præge deres egn. Her er både plads til de mere alvorlige historier – og modsat de mere vittige.

Årsmagasinet udkommer den 14. november.

Faaborgs fotografer
Glæd dig til beretninger om Faaborgs mere kendte fotografer. Først møder vi Marius Mikkelsen, siden Knud Langå-Jensen, som også grundlagde Helios, og slutteligt den nyligt afdøde Anne Havgaard.

Fortællingen om et af 2. verdenskrigs feriebørn
I den mere alvorlige ende får vi fortællingen om Arne Jessen fra Flensburg, som var feriebarn på Dyssemarksgård mellem Horne og Bøjden i tiden efter 2. verdenskrig.

Maleriet fra tapetfabrikanten
Vi får fortællingen om tapetfabrikkens Fionia grundlægger Lorens Brønner. Han var en mand med flere talenter, og han yndede at male. Fortællingen ser nærmere på et af hans flotte malerier – for var han hobbymaler eller kunstner?

Barndomsminder fra Haastrup og Falsled
I en artikel om barndomsminder fra Haastrup bliver vi taget med i en fortælling om barndommen i 1950’erne. Det var det sidste årti, inden mekanisering og industrialisering slog igennem. En fortælling om en tid, der huskes med mere nærvær, overskuelighed og kontinuitet. Vi får også en god fortælling om barndommen i Violstræde i Faldsled.

Lokale skæbner – på godt og ondt
STAVN har også fortællingen om Louis Hjorth fra Åstrup, der var sognerådsformand indtil kommunalreformen i 1970, om tømrermester Rasmus B. Olsen fra Diernæs og om Vester Aabys Mary Agnethe Pedersen (også kaldet Mary Bager). Du kan også læse den vittige fortælling om Carl Elbæk Fischer Nielsen, hvis arbejdsliv var sammensat af både jagt, fiskeri og landbrug. Fra Svanninge kommer beretningen om en række borgere – og om de huse, gårde og virksomheder, som de i sin tid var knyttet til.

Da præsten fik en gås
Til sidst kommer historien om familien Simonsens Konfirmationslegat, og svaret på, hvorfor præsten ved Brahetrolleborg Kirke fik en gås i gave i 1994!

STAVN en fin julegaveidé
”Det er glædeligt at kunne afslutte året med endnu en udgivelse af STAVN. Et årsmagasin, som kun bliver en realitet, fordi ildsjæle på de lokale arkiver aktivt støtter op og skaber de mange artikler, der er vidnesbyrd om livet på Faaborgegnen. At STAVN derudover er en oplagt julegaveidé, er naturligvis kun et plus.” siger Tissel Lund-Jacobsen, der er akivleder for Faaborg Byhistoriske Arkiv og ansat på Øhavsmuseet.

Fakta om STAVN
STAVN udgives af museer, arkiver og folkemindesamlinger fra den nu forhenværende Faaborg Kommune. Det vil sige Faaborg Byhistoriske Arkiv, Lyø Lokalhistoriske Forening, Lokalhistorisk Forening for Avernakø og Korshavn, Horne Lands Folkemindesamlings Arkiv, Svanninge Folkemindesamling, Brahetrolleborg Sogns Folkemindesamling, Haastrup Folkemindesamling, Vester Aaby Sogns Folkemindesamling, Aastrup Folkemindesamling, Diernæs Sogns Lokalhistoriske Forening samt Øster Hæsinge Lokalhistoriske Arkiv

STAVN kan købes på følgende adresser:
Alstrøms Boghandel, Østergade 24, 5600 Faaborg
Faaborg Byhistoriske Arkiv (onsdag og torsdag 14-16)

Udgivelsen er støttet af Skovgaard-Fonden.